Varför har He-Man page?

Det finns så mycket att skriva om att jag inte orkar börja. Jag har en hel drös utkast nedskrivna på kvittopapper som jag prentat ned i kassan på jobb. En massa knasiga Konsumhistorier son bara samlas på hög. Det finns inte tid! Sommarschemat skulle varit slut i morgon men det blev inte så. Heltid fram tills det är dags att åka till Santorini en vecka. Inte nådigt. Börjar bli ringrostig... Batteriet i musen har lagt av dessutom. (ja, datormusen menar jag...)

Det har dykt upp tre frågor i mitt huvud.
Ett: Varför säger man "lycka till"! Borde det inte vara mer logiskt att säga "lycka till dig"?
Två: Varför just 33cl? Varför inte bara runda av det till 30, eller 35 för den delen?
Tre: Varför har He-Man page? Han ser ju ut som en kvinna!

"Jag har styrkan"!


Kommentarer
Postat av: Kriegler

1. Grammatisk betydelse: "till dig" åsyftar önskad välgång och välhälsa för specifik person; "lycka till..." generellt, åsyftar önskad välgång med specifik händelse eller aktivitet(verb)som vederbörande person ska/bör utföra.



2.33 cl är en tredjedels liter. Flaskor från bryggerier förr tillverkades enligt måttet 12 ounce(eng.) el. 33 cl. Volymen är behändig och lämplig vid dryckestappning; tre flaskor el burkar ger således ganska så exakt en hel liter. Ett volymmått introducerat av bryggerinäringen. Förr fanns det 25 flaskor i en back, 5 flaskor på varje rad. 5 o 5-ger 25 flaskor. Lätt, enkelt och behändigt och stabilt att bära.



3.Pagefrisyren var mode på medeltiden, en dåtida modefluga för herrar av den tiden. Ungefär som att långt hår var kutym på 60-talet.



Sköt om dig!

2010-08-07 @ 23:36:37
URL: http://www.nordisk.nu
Postat av: Feffe

Gött med svar! Haha. Lycka till på jobb idag!

2010-08-08 @ 11:45:15
URL: http://elsamargit.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0